PROGRAM-PROGRAM MURID PINTAR CERDAS DAN BERBAKAT
Pembelajaran kanak-kanak pintar cerdas boleh dibantu melalui tiga jenis program:
i. Pengasingan
ii.Pemecutan (acceleration)
iii. Pengayaan
Dalam program pengasingan, kanak-kanak diasingkan daripada rakan sebaya di mana mereka disediakan kurikulum khusus bagi mengilap kebolehan istimewa mereka. Pengasingan ini bertujuan mengeluarkan kanak-kanak daripada kelas biasa yang tidak dapat membantu perkembangannya secara optima.
Pemecutan satu cara ialah di mana
kanak-kanak ini dikeluarkan daripada bilik darjah mereka untuk subjek-subjek
spesifik. Mereka dimasukkan ke kelas untuk subjek tersebut. Maka mereka akan
belajar dengan murid atau pelajar yang lebih tua daripada mereka. Cara kedua
ialah di mana murid tersebut disediakan dengan rancangan khas dalam kelas yang
sama. Rancangan ini membantu mereka belajar sesuatu bidang kemahiran mereka
pada skala masa yang lebih cepat berbanding rakan sebaya.
Program pengayaan melibatkan
pendekatan yang menyediakan pengalaman pengayaan sama ada di dalam atau di luar
kelas. Misalnya aktiviti tambahan seperti lawatan ke muzium atau perpustakaan
negara. Selain itu guru boleh merancang projek atau aktiviti lain yang
memerlukan murid mencari maklumat yang lebih mendalam tentang sesuatu topik dan
dilakukan oleh murid secara bersendirian.
Program dan aktiviti luar bilik
darjah. Melalui aktiviti ini, kanak-kanak akan didedahkan kepada situasi menjadi
pemimpin dan yang dipimpin dalam sesebuah organisasi. Hal ini dapat menyediakan
kanak-kanak kepada menjadi anggota masyarakat yang baik ketika mereka dewasa
kelak dimana mereka mungkin menjadi seorang ketua dan dalam masa yang sama
menjadi pengikut bagi seseorang yang lain. Selain itu, ia juga mendedahkan
kanak-kanak kepada kemahiran komunikasi yang berkesan di antara ahli kumpulan.
Ketua akan memainkan peranan agar setiap daripada anak buahnya mendapat setiap
pergerakan dan bunyi yang dilakukan dengan baik.
Program bersama keluarga. Elemen
ini akan merapatkan dan menggalakkan interaksi dan kerjasama antara ibu bapa
dan juga kanak-kanak tersebut. Ia boleh dilakukan untuk menggalakkan sosial
kanak-kanak dan merapatkan lagi hubungan kekeluargaan antara ibu bapa dan anak.
Secara tidak langsung, aktiviti ini dapat menarik perhatian kanak-kanak serta
merangsang minda mereka untuk mengecam bunyi atau aksi yang ditunjukkan oleh
ibu bapa mereka.
Program sosial berhemah juga boleh
merangsang minda kanak-kanak disamping meningkatkan sosial kanak-kanak dan juga
meningkatkan keyakinan diri mereka. Fitrah kejadian seseorang kanak-kanak amat
meminati sesuatu yang berbentuk animasi dan hanyalan seperti kartun dan alat
permainan yang mewakili setiap apa yang mereka kagumi. Maka aktiviti berkaitan
animasi mewujudkan peluang untuk kanak-kanak mengaplikasikan hanyalan dan juga
animasi yang mereka fikirkan. Aktiviti ini juga mendedahkan kepada kanak-kanak
bagaimana cara untuk berfungsi dalam satu kumpulan yang besar. Ianya
memperkembangkan daya imaginasi dan kreativiti kanak-kanak dalam 3. pembawakan
watak masing-masing.
Semangat kerjasama dan berpasukan
dipupuk dalam menjayakan sesuatu persembahan. Aktiviti bahasa isyarat. Melalui
aktiviti ini, dapat memberikan pendedahan kepada kanak-kanak tentang aktiviti
main peranan. Aktiviti ini juga dapat menguji kreativiti kanakkanak dalam
mempersembahkan kefahaman mereka dalam sesuatu benda atau haiwan dalam bentuk
bahasa isyarat. Mereka juga akan menyesuaikan setiap perlakuan yang dilakukan
untuk menjamin kefahaman si peneka. Ianya juga memerlukan komunikasi dua hala
yang berkesan. Aktiviti Melukis. Kanak-kanak melukis sebagai Medium Komunikasi.
Lukisan merupakan bentuk komunikasi
awal kanak-kanak sebelum mereka berupaya untuk bertutur. Ianya dijadikan alat
perhubungan yang berkesan untuk berinteraksi. Kanak-kanak juga melukis sebagai
cara mencapai kepuasan diri. Melukis merupakan aktiviti yang mampu memberikan
kepuasan kepada kanak-kanak. Melalui lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan
perasaan dan emosi selain dapat membina kekuatan otot. Aktiviti sebegini juga
dapat membantu menajamkan daya intuisi kanak-kanak. Melukis juga untuk
meningkatkan daya penguasaan kendiri (Self Esteem). Aktiviti melukis dapat
memberikan kepuasan kepada kanak-kanak dalam meluahkan apa yang dilihat lalu
dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa imej yang unik mengikut tahap
pemahaman mereka. Melalui aktiviti melukis, kanak-kanak dapat meningkatkan daya
sensitiviti pancaindera. Aktiviti renang.
Kemahiran kanak-kanak yang
paling asas perlu menguasai untuk belajar berenang adalah kemampuan untuk
menahan nafas. Kemampuan untuk menahan nafas akan membantu kanak-kanak menjadi
lebih selamat di dalam dan sekitar air dan mempersiapkan mereka untuk berenang
di dasar yang memerlukan tempoh masa yang singkat yang akan dikeluarkan di
bawah air. . Kajian menunjukkan banyak faedah diperolehi daripada aktiviti
berenang seperti kemahiran motor kasar dan halus, refleksi (masa tindak balas),
kuasa tumpuan (fokus), kepintaran / kecerdasan, tabiat sosial, interaksi
sosial, keyakinan diri, kebebasan dan boleh menangani situsi yang di luar
jangka.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻



Ulasan
Catat Ulasan