JENIS-JENIS KANAK-KANAK PINTAR CERDAS DAN BERBAKAT
Terdapat enam jenis kanak-kanak pintar cerdas dan berbakat yang telah dikenal pasti
(Betts & Neihart, 1988).
Jenis pertama. merupakan kanak-kanak pintar cerdas dan berbakat yang
paling senang dikenal pasti adalah mereka yang berbakat. Kanak-kanak dari
kategori ini disukai guru dan rakan-rakan sebaya serta mencapai hasil tahap
yang tinggi. Mereka lebih suka bergantung pada orang lain berbanding berdikari.
Dalam pada itu, mereka juga tidak suka mengambil risiko. Mereka juga tidak suka
mengembangkan autonomi dan sebenarnya mereka boleh mencapai sesuatu dengan
lebih tinggi jika mereka lebih menentukan hala tuju diri sendiri dan juga tidak
bergantung pada orang lain dalam kehidupan seharian mereka.
Jenis kedua ialah pencabar. Dalam kategori ini kebiasaannya kanak-kanak
ini lebih kreatif. Signifikasi daripada kekurangan sokongan untuk kanak-kanak
yang kreatif boleh mengakibatkan tingkah laku yang degil dan memberi
cabaran-cabaran untuk guru dan ibu bapa. Justeru, para guru dan ibu bapa perlu
bijak dalam menguruskan kanak-kanak ini. Cara yang paling baik untuk membantu
kanak-kanak kategori ini ialah sentiasa memberi motivasi dan memahami emosi
mereka. Ini akan membantu kanak-kanak pintar cerdas lebih memahami diri mereka
dan situasi yang dialami.
Jenis ketiga ialah kanak-kanak ‘bawah tanah’ atau bersembunyi di mana
kanak-kanak cuba untuk menyembunyikan kepintaran mereka. Kebiasaan kanak-kanak
jenis ini adalah kanak-kanak perempuan yang sedang bersekolah. Mereka sering
berasa cemas dan tidak selamat. Hal ini terjadi kerana satu konflik dialami
antara sosial dan kejayaan akademik. Jenis ini juga sentiasa mengalami
kemurungan kerana wujudnya ketidakyakinan dalam jiwa mereka untuk
mengetengahkan bakat yang mereka miliki. Kanak-kanak ini perlu dibantu bagi
mengembangkan potensi serta bakat yang ada pada mereka.
Jenis keempat adalah kanak-kanak yang keciciran. Kanak-kanak ini mempunyai pencapaian rendah sepanjang masa dan memerlukan program sokongan yang cukup banyak untuk meningkatkan pencapaian pendidikan. Pencapaian rendah boleh dihasilkan disebabkan mereka tidak mempunyai dorongan motivasi yang dipengaruhi oleh program-program yang tidak sesuai untuk mereka. Kanak-kanak pintar cerdas jenis ini seringkali diabaikan kerana sering beranggapan mereka adalah kanak-kanak lembab walhal mereka adalah golongan yang mempunyai IQ yang tinggi. Apa yang diperlukan ialah program khas yang bersesuaian dengan bakat mereka.
Jenis kelima dipanggil label berganda iaitu kanak-kanak yang mempunyai
kesulitan pembelajaran fizikal atau emosional. Oleh itu, mereka kurang diberi
perhatian dan potensi serta bakat mereka dibiarkan. Misalnya, seorang
kanak-kanak pintar cerdas yang kurang upaya dari aspek fizikal mungkin
kecerdikan yang dimilikinya tidak dipeduli oleh orang lain kerana dilabel
sebagai seorang kurang upaya dan sering dipinggirkan.
Jenis keenam ialah kanak-kanak
berautonomi. Kanak-kanak jenis ini ialah kanak-kanak yang mempunyai cara
tersendiri dan tidak bergantung pada orang lain. Kanak-kanak ini akan terus
berkembang jika terdapat program-program pendidikan yang bersesuaian disediakan
untuk mereka (Betts & Neihart, 1988). Kanak-kanak jenis inilah yang
seringkali Berjaya seperi Adi Putra, Safiah, Amalina dan beberapa orang lagi.
Ulasan
Catat Ulasan